Editor’s PickIELTS WritingWriting Task 2

IELTS Writing Task 2 2025: Children learn more from playing freely after school than from participating in organized after-school activities. To what extent do you agree or disagree?

TASK 2: Children learn more from playing freely after school than from participating in organized after-school activities. To what extent do you agree or disagree?

📝 Phân tích đề bài

  • Chủ đề: Trẻ học hỏi nhiều hơn từ việc chơi tự do hay từ các hoạt động có tổ chức sau giờ học?
  • Dạng bài: Opinion Essay (Bày tỏ quan điểm – To what extent do you agree or disagree?)
  • Yêu cầu: Đưa ra quan điểm rõ ràng và hỗ trợ bằng các lập luận hợp lý.

🛠 Dàn ý chi tiết

CÁCH TIẾP CẬN 1

✅ Cách 1: Đồng ý hoàn toàn (Chơi tự do giúp trẻ học hỏi nhiều hơn)

📌 Mở bài:

  • Giới thiệu chủ đề.
  • Nêu quan điểm của bạn (completely agree).

📌 Thân bài 1: Lợi ích của chơi tự do 🎨🤹‍♂️

🔹 Phát triển tư duy sáng tạo & độc lập:

  • Khi trẻ chơi mà không có hướng dẫn, chúng tự nghĩ ra trò chơi mới, đặt ra luật lệ, và giải quyết vấn đề theo cách riêng.
  • 🏆 Ví dụ: Một nhóm trẻ có thể biến hộp giấy thành lâu đài, rèn luyện trí tưởng tượng và kỹ năng giải quyết vấn đề.

🔹 Phát triển kỹ năng xã hội & cảm xúc:

  • Tương tác với bạn bè giúp trẻ học cách negotiate conflicts (thương lượng khi có mâu thuẫn), express emotions (thể hiện cảm xúc), và develop empathy (phát triển sự thấu cảm).

Câu phức cần dùng:
👉 Since children are not bound by rules, they tend to explore different ways to solve problems, which significantly enhances their creativity.

📌 Thân bài 2: Hạn chế của các hoạt động có tổ chức 🏫🎭

🔹 Thiếu sáng tạo, hạn chế khả năng tự quyết định:

  • Trẻ phải tuân theo lịch trình, ít cơ hội think outside the box (suy nghĩ sáng tạo).

🔹 Có thể gây áp lực và căng thẳng:

  • Sau giờ học chính khóa, tham gia thêm hoạt động có thể khiến trẻ feel overwhelmed (cảm thấy quá tải).

Câu phức cần dùng:
👉 Although structured activities provide discipline, they may limit a child’s ability to make independent decisions, which is crucial for their personal development.

📌 Kết bài:

  • Tóm tắt quan điểm.
  • Gợi ý rằng cha mẹ nên cho trẻ nhiều thời gian chơi tự do hơn.

Câu phức cần dùng:
👉 In conclusion, while some parents believe that organized activities are beneficial, it is undeniable that free play fosters creativity and essential life skills more effectively.

🎯 Collocations cần dùng (kèm nghĩa tiếng Việt)

1️⃣ Về lợi ích của chơi tự do:

  • Boost imagination – Thúc đẩy trí tưởng tượng
  • Encourage independent thinking – Khuyến khích tư duy độc lập
  • Enhance problem-solving skills – Nâng cao kỹ năng giải quyết vấn đề
  • Develop social skills – Phát triển kỹ năng xã hội
  • Learn through experience – Học hỏi qua trải nghiệm

2️⃣ Về hạn chế của hoạt động có tổ chức:

  • Rigid structure – Cấu trúc cứng nhắc
  • Lack of autonomy – Thiếu sự tự chủ
  • Feel overwhelmed – Cảm thấy quá tải
  • Suppress creativity – Kìm hãm sự sáng tạo
  • Excessive pressure – Áp lực quá mức

CÁCH TIẾP CẬN 2

📝 Phân tích đề bài

  • Chủ đề: Trẻ học hỏi nhiều hơn từ việc chơi tự do hay từ các hoạt động có tổ chức sau giờ học?
  • Dạng bài: Opinion Essay (To what extent do you agree or disagree?)
  • Lập trường: Không đồng ý hoàn toàn – Các hoạt động có tổ chức giúp trẻ học hỏi hiệu quả hơn.

🛠 Dàn ý chi tiết

✅ Mở bài: Giới thiệu chủ đề & đưa ra quan điểm

📌 Câu mở bài:

  • There has been an ongoing debate (Có một cuộc tranh luận kéo dài) về việc trẻ học hỏi nhiều hơn từ chơi tự do hay từ các hoạt động có tổ chức.
  • Trong khi một số người tin rằng chơi tự do mang lại nhiều lợi ích, mình cho rằng organized after-school activities (các hoạt động có tổ chức sau giờ học) mang lại giá trị học tập cao hơn.

Câu phức cần dùng:
👉 While free play has its advantages, I strongly believe that structured activities provide more significant educational benefits for children.

✅ Thân bài 1: Lợi ích của các hoạt động có tổ chức 🏆🎭

🔹 Phát triển kỹ năng chuyên môn & năng khiếu:

  • Các lớp học thể thao, âm nhạc, hay khoa học giúp trẻ có cơ hội develop specialized skills (phát triển kỹ năng chuyên môn) mà chơi tự do không thể mang lại.
  • 🏆 Ví dụ: Một đứa trẻ tham gia lớp coding sau giờ học sẽ có cơ hội acquire valuable technical knowledge (tiếp thu kiến thức kỹ thuật quý giá), điều mà chơi tự do không thể cung cấp.

🔹 Dạy trẻ tính kỷ luật & trách nhiệm:

  • Khi tham gia các hoạt động có tổ chức, trẻ học cách adhere to schedules (tuân thủ thời gian biểu), follow instructions (làm theo hướng dẫn), và work collaboratively (làm việc nhóm).

Câu phức cần dùng:
👉 Since structured activities require children to follow a set schedule, they naturally develop a sense of discipline and responsibility, which are essential for their future careers.

✅ Thân bài 2: Hạn chế của chơi tự do 🚸⚠️

🔹 Thiếu định hướng, có thể lãng phí thời gian:

  • Không phải đứa trẻ nào cũng biết cách tận dụng thời gian chơi tự do một cách hiệu quả.
  • Một số trẻ có thể engage in unproductive activities (tham gia vào các hoạt động không hiệu quả), như chơi điện tử quá mức.

🔹 Rủi ro về an toàn & hành vi tiêu cực:

  • Không có sự giám sát, trẻ có thể engage in risky behavior (thực hiện các hành vi nguy hiểm) hoặc học theo những thói quen không tốt từ bạn bè.
  • 🏆 Ví dụ: Nếu trẻ chơi tự do trên đường phố mà không có người lớn giám sát, chúng có thể gặp nguy hiểm.

Câu phức cần dùng:
👉 Although free play allows children to explore their creativity, the lack of supervision may lead to unstructured and even hazardous activities, which could negatively impact their development.

✅ Kết bài: Khẳng định lại quan điểm 🎯

📌 Tóm tắt lại quan điểm:

  • While free play has some benefits, structured after-school activities provide children with more valuable learning experiences. (Dù chơi tự do có một số lợi ích, các hoạt động có tổ chức mang lại giá trị học tập lớn hơn.)

📌 Gợi ý hướng đi:

  • Cha mẹ nên cân nhắc đăng ký các hoạt động phù hợp với sở thích và năng lực của con.

Câu phức cần dùng:
👉 To ensure holistic development, parents should carefully select structured programs that align with their children’s interests and strengths.

🎯 Collocations cần dùng

1️⃣ Về lợi ích của các hoạt động có tổ chức:

  • Develop specialized skills – Phát triển kỹ năng chuyên môn
  • Acquire valuable knowledge – Tiếp thu kiến thức quý giá
  • Adhere to schedules – Tuân thủ thời gian biểu
  • Follow instructions – Làm theo hướng dẫn
  • Work collaboratively – Làm việc nhóm

2️⃣ Về hạn chế của chơi tự do:

    • Engage in unproductive activities – Tham gia vào các hoạt động không hiệu quả
    • Lack of supervision – Thiếu sự giám sát
    • Engage in risky behavior – Thực hiện các hành vi nguy hiểm
    • Negatively impact their development – Ảnh hưởng tiêu cực đến sự phát triển
    • Holistic development – Sự phát triển toàn diện

CÁCH TIẾP CẬN 3

📝 Phân tích đề bài

  • Chủ đề: Trẻ học hỏi nhiều hơn từ việc chơi tự do hay từ các hoạt động có tổ chức sau giờ học?
  • Dạng bài: Discussion Essay + Opinion (Thảo luận cả hai quan điểm và đưa ra ý kiến của bạn).
  • Lập trường: Cả hai phương pháp đều quan trọng, cần có sự cân bằng.

🛠 Dàn ý chi tiết

✅ Mở bài: Giới thiệu chủ đề & đưa ra quan điểm

📌 Câu mở bài:

  • Ngày nay, trẻ có nhiều cách để học hỏi sau giờ học, bao gồm chơi tự do và tham gia các hoạt động có tổ chức.
  • Mình tin rằng both approaches are beneficial (cả hai phương pháp đều có lợi), và sự kết hợp hợp lý sẽ giúp trẻ phát triển toàn diện.

Câu phức cần dùng:
👉 While some argue that free play fosters creativity, others believe that structured activities instill discipline; in my opinion, both are essential for a child’s holistic development.

✅ Thân bài 1: Lợi ích của chơi tự do 🎨🤹‍♂️

🔹 Tăng cường trí sáng tạo & kỹ năng xã hội:

  • Khi không bị gò bó, trẻ có thể explore their imagination (khám phá trí tưởng tượng) và develop problem-solving skills (phát triển kỹ năng giải quyết vấn đề).
  • 🏆 Ví dụ: Một nhóm trẻ có thể tự nghĩ ra trò chơi, đặt ra quy tắc và điều chỉnh khi cần thiết, giúp tăng khả năng adapt to new situations (thích nghi với tình huống mới).

🔹 Giảm căng thẳng và giúp trẻ tận hưởng tuổi thơ:

  • Sau một ngày học tập căng thẳng, chơi tự do giúp trẻ unwind and relieve stress (thư giãn và giảm căng thẳng), tránh tình trạng kiệt sức.

Câu phức cần dùng:
👉 Since children are naturally curious, allowing them to play freely enables them to explore their creativity, which is crucial for cognitive development.

✅ Thân bài 2: Lợi ích của các hoạt động có tổ chức 🏆📚

🔹 Phát triển kỹ năng chuyên môn & kỷ luật:

  • Các lớp học nghệ thuật, thể thao giúp trẻ acquire specialized skills (học kỹ năng chuyên môn), điều mà chơi tự do không thể mang lại.
  • Khi tham gia các hoạt động này, trẻ học cách adhere to schedules (tuân thủ thời gian biểu), work as a team (làm việc nhóm), và follow instructions (làm theo hướng dẫn).

🔹 Môi trường an toàn & có định hướng:

  • Các hoạt động có tổ chức giúp minimize risks (giảm thiểu rủi ro), vì có sự giám sát của giáo viên hoặc huấn luyện viên.

Câu phức cần dùng:
👉 Although free play is beneficial, structured activities provide children with essential life skills that prepare them for future academic and career success.

✅ Thân bài 3: Cần có sự cân bằng ⚖️

🔹 Kết hợp hai phương pháp để tối ưu hóa sự phát triển:

  • Một lịch trình hợp lý nên có cả unstructured playtime (thời gian chơi không có cấu trúc) và organized learning experiences (trải nghiệm học tập có tổ chức).
  • 🏆 Ví dụ: Trẻ có thể tham gia một lớp học vẽ vào buổi sáng và dành buổi chiều để chơi tự do với bạn bè, giúp phát triển cả trí tuệ và kỹ năng xã hội.

Câu phức cần dùng:
👉 Rather than prioritizing one approach over the other, a well-balanced combination of both ensures that children develop both creativity and discipline.

✅ Kết bài: Khẳng định lại quan điểm 🎯

📌 Tóm tắt lại quan điểm:

  • Both free play and structured activities contribute to a child’s growth in different ways. (Cả chơi tự do và hoạt động có tổ chức đều góp phần vào sự phát triển của trẻ theo những cách khác nhau.)

📌 Gợi ý hướng đi:

  • Cha mẹ nên giúp trẻ strike a balance (tạo sự cân bằng) giữa hai phương pháp để đảm bảo sự phát triển toàn diện.

Câu phức cần dùng:
👉 Ultimately, it is the responsibility of parents and educators to create an environment where children can benefit from both free play and structured learning activities.

🎯 Collocations cần dùng

1️⃣ Về lợi ích của chơi tự do:

  • Explore their imagination – Khám phá trí tưởng tượng
  • Develop problem-solving skills – Phát triển kỹ năng giải quyết vấn đề
  • Unwind and relieve stress – Thư giãn và giảm căng thẳng
  • Adapt to new situations – Thích nghi với tình huống mới
  • Unstructured playtime – Thời gian chơi không có cấu trúc

2️⃣ Về lợi ích của hoạt động có tổ chức:

  • Acquire specialized skills – Học kỹ năng chuyên môn
  • Adhere to schedules – Tuân thủ thời gian biểu
  • Work as a team – Làm việc nhóm
  • Follow instructions – Làm theo hướng dẫn
  • Minimize risks – Giảm thiểu rủi ro

3️⃣ Về việc cân bằng hai phương pháp:

  • Strike a balance – Tạo sự cân bằng
  • Organized learning experiences – Trải nghiệm học tập có tổ chức
  • Holistic development – Sự phát triển toàn diện
  • A well-balanced combination – Một sự kết hợp cân bằng

 

✅ Sample Answer 1: Đồng ý hoàn toàn (Chơi tự do giúp trẻ học hỏi nhiều hơn) 🎨🤹‍♂️

There has been an ongoing debate about whether children learn more from playing freely or participating in organized after-school activities. While structured programs offer certain advantages, I firmly believe that free play is more beneficial for a child’s overall development.

One of the primary reasons why playing freely is more effective is that it allows children to boost their imagination and enhance problem-solving skills. When children engage in unstructured play, they must create their own rules, adapt to new situations, and find innovative solutions to challenges. For instance, a group of children building a fort out of cardboard boxes is not only using their creativity but also learning how to negotiate and work collaboratively.

Additionally, free play helps children develop social skills and emotional intelligence. Without adult intervention, children learn to resolve conflicts, express their emotions, and develop empathy. These are essential life skills that cannot always be taught through structured activities.

On the other hand, organized after-school activities may suppress creativity and limit a child’s ability to think independently. Since most structured programs have a rigid structure, children often lack autonomy, as they must follow specific instructions rather than exploring their interests freely.

Moreover, these activities can sometimes lead to excessive pressure on children, especially when they have already spent an entire day in school. Instead of feeling energized, they may become overwhelmed and exhausted, reducing their enthusiasm for learning.

In conclusion, while organized after-school activities offer certain advantages, playing freely plays a more significant role in fostering creativity, social skills, and emotional intelligence. Parents should prioritize giving their children enough unstructured playtime to ensure holistic development.

✅ Sample Answer 2: Không đồng ý hoàn toàn (Hoạt động có tổ chức giúp trẻ học hỏi nhiều hơn) 🏆📚

Some argue that playing freely allows children to learn more effectively than participating in organized after-school activities. However, I strongly believe that structured programs provide children with more valuable learning opportunities, as they help develop specialized skills, discipline, and a sense of responsibility.

Firstly, organized after-school activities offer children the opportunity to acquire valuable knowledge and develop specialized skills that free play cannot provide. For instance, enrolling in a music class or a sports club allows children to learn new abilities in a structured manner. A child who takes up coding lessons will gain technical expertise, which could be highly beneficial for their future.

Secondly, these activities instill a strong sense of discipline and responsibility. Children learn to adhere to schedules, follow instructions, and work collaboratively in a team. These essential life skills will help them succeed in their academic and professional lives.

In contrast, playing freely has several drawbacks. Without guidance, children might engage in unproductive activities, such as excessive screen time, instead of engaging in meaningful learning experiences.

Moreover, lack of supervision during free play can lead to safety risks. Children may unknowingly engage in risky behavior, which could result in injuries or accidents. For example, playing in an unsupervised environment increases the chances of conflicts or dangerous situations.

Although playing freely encourages creativity, I believe that organized after-school activities offer more substantial educational benefits. Therefore, parents should prioritize enrolling their children in structured programs to maximize their potential.

✅ Sample Answer 3: Cân bằng cả hai phương pháp ⚖️🎭

The debate over whether children learn more from playing freely or organized after-school activities has been ongoing. In my opinion, both methods contribute to a child’s development in different ways, and a well-balanced combination of both is essential.

Playing freely is crucial for fostering creativity, social skills, and independence. When children engage in unstructured playtime, they have the freedom to explore their imagination and develop problem-solving skills. For instance, children creating their own games learn how to adapt to new situations and resolve conflicts without adult intervention. Additionally, free play allows children to unwind and relieve stress, providing them with much-needed relaxation after a structured school day.

On the other hand, organized after-school activities play a vital role in helping children acquire specialized skills that cannot be developed through playing freely. Enrolling in structured programs such as music, sports, or robotics helps children follow instructions, work as a team, and adhere to schedules. Furthermore, these activities offer a safe and supervised environment, ensuring children learn in a productive and controlled setting.

Rather than prioritizing one approach over the other, parents should aim to strike a balance between the two. A well-balanced combination of structured learning experiences and unstructured playtime allows children to develop both creativity and discipline. For instance, a child could attend a chess club in the morning and then spend the afternoon playing in the park, ensuring holistic development.

In conclusion, both playing freely and organized after-school activities have their unique advantages. Parents and educators should ensure that children have access to both, allowing them to develop in a well-rounded and balanced manner.