IELTS Writing 1: Kỹ thuật Nominalisation (Danh từ hoá)

Nominalisation (BrE) / Nominalization (AmE) = chuyển động từ/tính từ/mệnh đề thành cụm danh từ để tạo phong cách học thuật, cô đọng và khách quan.

 

1) Vì sao nên dùng?

  • Trang trọng & học thuật hơn: “Governments should invest more”“Greater government investment is needed.”
  • Tập trung vào ý/khái niệm, không nhấn vào người làm: “People pollute cities”“Urban pollution is rising.”
  • Nối ý mạch lạc qua các cụm danh từ làm chủ ngữ/tân ngữ/bổ ngữ.

⚠️ Đừng lạm dụng. Nếu câu thành quá dài, trừu tượng hoặc mơ hồ, hãy quay về cấu trúc S–V–O rõ ràng.

 

2) Cách làm nhanh (3 bước)

  1. Xác định hạt nhân (động từ/ý chính)
  2. Đổi sang danh từ (động từ → danh từ, mệnh đề → cụm danh từ)
  3. Gói ý bằng cụm giới từ: of, in, to, for, on… + thêm định ngữ (adjective/participle)

Comon noun suffixes

  • -tion/-sion: regulate → regulation; decide → decision
  • -ment: develop → development; require → requirement
  • -ance/-ence: maintain → maintenance; differ → difference
  • -al: approve → approval; propose → proposal
  • -ing (gerund): recycling, screening, spending

 

3) Một số mẫu câu hay dùng

  • There is/was + N: There is growing concern about…
  • An/ the + N + of…: An increase in youth unemployment…
  • N + in/to/for…: Investment in public transport…
  • Adj + N: substantial improvement, excessive consumption
  • Cause–effect (N of N): the impact of advertising on children

 

4) Ví dụ minh họa

  • Before: Governments should ban junk food ads targeting children.
    After: A ban on junk food advertising targeting children is necessary.
  • Before: Many people argue that online learning reduces interaction.
    After: There is an argument that online learning leads to a reduction in interaction.
  • Before: Companies collect user data without clear consent.
    After: The collection of user data often occurs without explicit consent.
  • Before: The city expanded the metro to reduce congestion.
    After: The expansion of the metro aims at congestion reduction.

 

5) Một số collocations hữu ích (theo chủ đề)

Education

  • curriculum reform, assessment standards, student engagement, access to education

Environment

  • carbon emissions, waste management, habitat destruction, climate mitigation

Technology

  • data protection, automation adoption, digital transformation, privacy concerns

Health

  • disease prevention, nutritional intake, mental well-being, healthcare provision

Economy/Work

  • income inequality, job creation, market regulation, productivity growth

 

6) Lỗi thường gặp & cách sửa

  • Chuỗi danh từ quá dài: policy decision implementation failurethe failure in implementing policy decisions
  • Thiếu giới từ nối: thêm of/in/for để rõ quan hệ.
  • Trừu tượng quá mức: xen kẽ câu động để dễ hiểu.
  • Mơ hồ tác nhân: khi cần, thêm by + agent (the regulation of prices by authorities).

 

7) Mini-Practice

  1. Chuyển sang nominalisation (viết 1 câu):
  1. Governments should invest in rural healthcare.
  2. People complain that public transport is unreliable.
  3. Social media affects teenagers’ sleep.
  4. The city decided to build more bike lanes.

Gợi ý đáp án mẫu:

  1. Greater investment in rural healthcare is required.
  2. There is widespread complaint about the unreliability of public transport.
  3. The impact of social media on teenagers’ sleep is evident.
  4. The city’s decision to construct additional bike lanes was announced.
  1. Biến đổi cụm (chọn danh từ đúng):
  • regulate → regulation | regulatory (danh từ = regulation)
  • refuse → refusal
  • efficient → efficiency
  • aware → awareness

 

8) Đoạn mẫu (Band 7+ style)

Topic: Advertising & Children

There is growing concern about the influence of advertising on children. In particular, the promotion of high-sugar snacks contributes to unhealthy eating habits. A partial ban on such commercials during children’s programmes would lead to a reduction in impulsive purchases. Ultimately, the protection of young viewers should take priority over corporate profits.

 

9) Checklist khi dùng Nominalisation

  • Ý đã rõ ràng? (không mơ hồ tác nhân)
  • Có giới từ để nối quan hệ (of/in/to/for/on)
  • Xen kẽ câu động & danh từ hoá để dễ đọc
  • Collocations tự nhiên, học thuật

 

 

By admin

Thầy Bình Tiền Giang là người sáng lập và giáo viên của Blearning Education, Phường Thới Sơn, tỉnh Đồng Tháp (mới). Với sứ mệnh mang đến nền giáo dục tiếng Anh chất lượng cao nhưng giá cả phải chăng cho mọi học sinh trong tỉnh, thầy Bình đam mê giảng dạy thông qua kỹ năng ngôn ngữ và truyền cảm hứng để các em phát huy tối đa tiềm năng của mình trong tiếng Anh và nhiều lĩnh vực khác.